| Visa föregående ämne :: Visa nästa ämne |
| Författare |
Meddelande |
Pfna Gäst
|
Skrivet: Tue Aug 09, 2005 10:37 am Rubrik: Fiol och synthesizer |
|
|
Jag har en midi synth, är egentligen ingen klaviaturspelare och har fiol som huvudinstrument. Är det någon som vet ett bra sätt få synthljud med en fiol?
Vad finns det för möjligheter att styra en synth med en fiol? Jag vet att Zeta gör en midifiol, men jag har läst dålig kritik om långa fördröjningar och feltriggningar. Hur fungerar gitarrsynthar och hur användbara är de?
Man kan använda elfiol och gitarreffekter, men då låter det ju elgitarr och det vill jag inte.
Om någon vet och vill dela med sig är jag tacksam |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Siberian H

|
Skrivet: Tue Oct 04, 2005 9:14 am Rubrik: |
|
|
Vi har en effekthistoria från Line6 som är späckad med en massa filter som bygger på emulatorer av gamla syntar. Den låter jättekul med bas och man kan styra den hyfsat med rösten via mick så det borde kunna funka med fiol. Har du mick på fiolen eller? Vet inte vad boxen heter men den är rosa, i rackformat och av märke line6.
Annars lär det finnas en del moddningskit/ritningar på moddningar till t.ex. gamla analogsyntar så att man kan använda hela synten som ett filter! Har bland annat sett till korg polysix. En del syntar kanske har sånt i original?
Har för mig att jag har sett nån stomppedal från boss som ska funka som en slags synt till elbas. Den kanske vore något för dig. Den borde ju inte vara dyrare än 500-1500 och säkert finns möjlighet att provspela i någon musikaffär.
Kul idé! Har också spelat fiol en gång i tiden men har insett att det är mycket lättare att spela uttrycksfullt på ett klaviatur.
/J |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Pfna Gäst
|
Skrivet: Wed Oct 12, 2005 8:58 pm Rubrik: |
|
|
Tack för svaret.
Jag har en extern mic. Jag har känt mig tveksam till spåret med effektboxar, men det verkar inte finnas så många alternativ. Ska fundera lite mer och reka marknaden för bas och gitarreffekter. Det verkar ju finnas en del prisvärda alternativ. |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
|
|
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet Du kan inte svara på inlägg i det här forumet Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet Du kan inte rösta i det här forumet
|
|