*Nytt ämne* Gitarr, trummor, stråkinstrument, blåsinstrument *Nytt ämne*" /> Om syntar/synt/synthesizer/studio/effekter/midi :: Visa ämne - Jean Michel Jarre
Forumindex Om syntar/synt/synthesizer/studio/effekter/midi
Se in denna sida om förstärkartyper

Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 

Jean Michel Jarre
Gå till sida Föregående  1, 2

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Bra musik - skivor - kompositörer, grupper.
Visa föregående ämne :: Visa nästa ämne  
Författare Meddelande
834

Från: Stockholm

InläggSkrivet: Tue Aug 10, 2004 12:45 pm    Rubrik: Svara med citat

kanske inte det bästa exemplet, men ni förstår vad jag menar :o
jmj
Gäst

InläggSkrivet: Tue Aug 10, 2004 7:17 pm    Rubrik: Svara med citat

834 skrev:
Frågan är ju då huruvida någon överhuvudtaget kan skapa nyskapande musik? Allt är ju egentligen bara blandningar av olika influenser. Då finns det inget nyskapande.

Äntligen ! Tack. Då vet vi det finns alltså ingen ny musik, Jarre inkluderad. Då behöver man inte lyfta Jarre till skyarna och ljuga längre.
Men jag tycker fortfarande att JMJ är en .. Och jag ser inga bra argument för att tycka annorlunda.
Till överst på sidan
Moog

InläggSkrivet: Tue Aug 10, 2004 11:19 pm    Rubrik: Svara med citat

jmj skrev:
834 skrev:
Frågan är ju då huruvida någon överhuvudtaget kan skapa nyskapande musik? Allt är ju egentligen bara blandningar av olika influenser. Då finns det inget nyskapande.

Äntligen ! Tack. Då vet vi det finns alltså ingen ny musik, Jarre inkluderad. Då behöver man inte lyfta Jarre till skyarna och ljuga längre.
Men jag tycker fortfarande att JMJ är en .. Och jag ser inga bra argument för att tycka annorlunda.

Glöm inte att det omfattar dina överskattade heliga kossor på Warp också.
Att sopa Jarre i papperskorgen är som att sopa Beatles samma väg för att man inte gillar deras musik eller för att de är överskattade (vilket de är).
Du ser inga argument att tycka Jarre är bra? Visst, OK, för du har inte skänkt oss ett enda argument att såga honom.
Jag skulle aldrig argumenterat emot om folk ville få dig att gilla honom. Jag skulle aldrig påtvinga andra min musiksmak. Vad jag har svårt för är att du vägrar sätta in Jarre och Vangelis i deras kontext.
De har en plats i musikhistorien oavsett vad du tycker om dem eller deras musik. Överskattade? Det hör inte dit. De är där, i böcker, på film, på nätet och främst på skivor. De har sålt enormt mycket av det de släppt.
Troligen vill du vara lite speciell och sänker därför sådant de flesta gillar så att du kan få vara lite tuff och provocera.
Till överst på sidan
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
nojden

InläggSkrivet: Thu Oct 06, 2005 10:56 am    Rubrik: De verkliga syntpionjärerna Svara med citat

Hmmm, jag läser flera intressanta och konstruktiva inlägg, men jag inser ganska snabbt att jag hamnat i ett forum för "strikta" elektronmusikfans, eller? Själv lyssnade jag mycket förr på t.ex. Jarre, DM, Yazoo m.fl. eftersom detta var 80-talets syntmusik. När jag väl började spela mer och mer själv gled jag in på jazz, fusion och progressiv rock från slutet på 60- och början på 70-talet. Enligt min mening var det här det började - klaviaturspelare som Herbie Hancock, Cick Corea, Keith Emerson, Jan Hammer, Josef Zawinul och George Duke m.fl. är kanske de mest kända från denna eran, som faktiskt tog in synten som ett uttrycksfullt soloinstrument i sin musik och ibland baserade hela musiken på just elektroniska instrument. För er som inte känner till dessa musiker vill jag gärna ge några tips på fantastisk musik som saknar motstycke: Herbie Hancock "headhunters" (74), "Sextant" (73), Chick Corea & return to forever "Romantic warior" (-74), Emerson Lake and Palmer "triology" (-73), George Duke "feel" -73, Jan Hammer "the first seven days" samt hans medverkan i de tidiga Mahavishnu orchestra (t.ex. "birds of fire"), Weather Report (med J. Zawinul), "Weather report" -71, "black market" (- 75), samt inte minst brittiska Soft Machine - t.ex. "seven" från -76. Bara för att nämna några få, jag är inte helsäker på årtalen eftersom jag tog dem direkt ur minnet, men samtliga är från perioden 1970-1976 då de första syntarna hade börjat bli vanliga bland musiker. De vanligast använda instrumenten bland dessa virtuoser var givetvis minimoogen och ARP odyssey, Oberheims 2- och 4-voice samt modularsystemen från ARP, moog, emu och EMS (VCS3 bl.a.), men de använde även lite mer udda instrument. Lyssna på dessa skivor! Med detta menar jag absolut inte att annan musik är sämre på något sätt, men jag är insnöad på denna typ av musik och måste helt enkelt vurma för den. Ett annat tips är boken "Vintage Synthesizers" av mark Vail, men den förmodar jag att alla syntfreaks har minst 2 ex. av i bokhyllan!
Till överst på sidan
legion

Från: Hyperborea

InläggSkrivet: Thu Oct 06, 2005 10:13 pm    Rubrik: Svara med citat

"men jag inser ganska snabbt att jag hamnat i ett forum för "strikta" elektronmusikfans, eller"

Nejföffan!!! Räkna inte in mig till dem. Jag har i princip lagt ned att lyssna på syntmusik. Eller... ja, jag lyssnar mycket på Mark Shreeve, Redshift, Tangerine Dream. Men jag lyssnar minst lika mycket på Deep Purple, Ozric Tentacles, Camel och sånt. Vanlig syntpop spyr jag dock eftersom jag tycker att det låter otroligt skittråkigt och stelt.

Jarre..? Får jag stryk om jag påstår att han sedan länga passerat sitt bäst-före-datum? Senaste Oxygen-plattan vad dock bra. Men nu tycker jag att han är rätt ointressant.
Till överst på sidan
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
nojden

InläggSkrivet: Tue Oct 18, 2005 7:54 pm    Rubrik: Svara med citat

Ok, gott! Jag lyssnar nästan aldrig heller på mina gamla syntpopskivor eftersom de mest påminner mej om tonåren samt att jag håller med dej om att det är ganska tråkigt och stelt. Ozric Tentacles är schyssta grejer! Har bara hört lite grann, vill minnas att de är svenska eller? Vill också minnas att de gjorde en nytolkning av några gamla låtar av det svenska Kaipa, fast nu kanske jag blandar ihop saker och ting och har helt fel. Min favoritskiva med Camel är den första (samma namn) som har en väldigt skön ljudbild och bra låtar rätt igenom. Gillar du hawkwind och/eller Gong? Det är riktigt schyssta grejer om du tycker om syntbaserad space-rock (i synnerhet Gong).......
Till överst på sidan
legion

Från: Hyperborea

InläggSkrivet: Thu Oct 20, 2005 9:59 pm    Rubrik: Svara med citat

Ozric Tentacles är från England. Jag har ett gäng skivor med dem. De är helknäppa. Det var på något forum någon laddade upp en låt med dem - Pyramidion hette den. Efter det laddaade jag ned några skivor med dem. Nu har jag köpt ett gäng.
Till överst på sidan
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Light Head

InläggSkrivet: Wed Feb 08, 2006 8:55 am    Rubrik: Svara med citat

wesserbisser skrev:
...denna särskrivning... synth artister ....

Syntartister heter det. Uttalar du med en lång paus mellan?

Om du testar att uttala "synth artister" så kommer du märka att det faktiskt uppstår en paus.. även om du försöker uttala det som "synthartister"... Wink

Men visst heter det "syntartister". På samma sätt som det heter "syntare", "syntnisse", syntnörd".. eller hur?!
Till överst på sidan
Visa tidigare inlägg:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Bra musik - skivor - kompositörer, grupper. Alla tider är GMT + 2 timmar (svensk sommartid)
Gå till sida Föregående  1, 2
Sida 2 av 2

Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet