| Visa föregående ämne :: Visa nästa ämne |
| Författare |
Meddelande |
Lfo
|
Skrivet: Tue Jun 29, 2004 6:50 pm Rubrik: Stråkmaskiner. |
|
|
Finns det moderna digitalsyntar som verkligen kan låta som en Solina, eller en Arp Omni t ex? Eller över huvud taget... som en gammal stråkmaskin?
Detta sound... har kropp och känsla som aldrig jag hört ur en digitalsynt. Det beror nog delvis på att man inte intresserat sig för att
simulera samma typ av mixat 3-vibrato bbd-krets-ljud. Med begränsat frekvensomfång.
Eller, finns det nåt idag?
Och när man lägger en bra phaser på.. och fördröjer ena kanalen 50 mS..
oj oj.. Jean-Michel Jarre.. släng dig i väggen  |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Oberfunker

|
Skrivet: Wed Jun 30, 2004 9:38 pm Rubrik: |
|
|
E-Mu´s Vintage Keys lär vara ganska okej, men visst är det samplebaserat. tror inte det är nagot som gar upp mot the real thing. Analogt är ju analogt, hurän det nu är inspelade band eller inte. Strakmaskiner av detta slag är ju en form av sampler, men de har kvar charmen fran den analoga världen. oprecist men varmt!
Nagon som har bättre förslag? |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Palm
|
Skrivet: Fri Jul 02, 2004 7:28 pm Rubrik: |
|
|
Hoppa in på http://www.falkes.org/music/ och plocka hem Stringer, klart användbar VST-plugg och dessutom gratis! (Tackar!!) Samplebaserad förvisso men innehåller både Solina, Mellotron och Crumarstråkar m.m.
Bara på kul så provade jag att jämföra direkt mellan min RealThingFromThe70:s-Crumar :D och pluggen, och visst är det lite på nåt sätt fetare/krispigare ljud i originalet (kan vara psykosomatiskt), men skillnaden är inte SÅ stor - i alla fall inte nedmixat i en låt.. men det beror kanske mer på mina fördärvade öron än på hur det egentligen låter..
/Hej |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
mr x Gäst
|
Skrivet: Wed Jul 07, 2004 11:50 am Rubrik: Stråkmaskiner rules!!! |
|
|
Tja!
Stråkmaskinkungen här! Håller fullständigt med om att inget kan simulera en äkta gammal go stråkmaskin med dess värme och fullständigt suveräna ljud. Förutom givetvis Solina och Crumar performer vill jag passa på att pusha för Logan String Melody som i mitt tycke är den pjäs som har det kanske grymmaste ljudet av dom alla. Dovt, skitigt och otroligt fett. Skapar trygg stämning i vilken produktion som helst. |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
mr x Gäst
|
Skrivet: Wed Jul 07, 2004 11:53 am Rubrik: En sak till. |
|
|
| SM-kungen här igen. Glömde en sak. För varje seriös stråkmaskinfetischist finns givetvis bara ett phaseralternativ (inga pluggar här inte) - Electro harmonix Small stone. Köp en direkt om ni inte har, luta er tillbaka och upplev er gamla trotjänare i ny och totalt förtrollande skepnad. JM jarre fattade detta redan på 70-talet. Rekommenderas verkligen! |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Dreamsound Site Admin
|
Skrivet: Wed Jul 07, 2004 12:54 pm Rubrik: Fasliga prylar |
|
|
| mr x skrev: | | SM-kungen här igen. Glömde en sak. För varje seriös stråkmaskinfetischist finns givetvis bara ett phaseralternativ (inga pluggar här inte) - Electro harmonix Small stone. Köp en direkt om ni inte har, luta er tillbaka och upplev er gamla trotjänare i ny och totalt förtrollande skepnad. JM jarre fattade detta redan på 70-talet. Rekommenderas verkligen! |
Provade en Electro Harmonix-phaser ca 1983 och den brusade förfärligt.
Stämmer detta? Jag har bl a en Roland phaser i 2HE-rack. Den kan prestera 8 eller 4 steg. Det som saknas på den är en intensitetsratt, dvs blandning mellan direkt och "allpassad" signal. Nåväl, bra låter den.
Och att resonansratten skulle vara 0 i mitten och - till vänster och + höger. Sån´t kan jag bygga om men får se en vacker dag om det blir gjort.
 |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Roth-Händle
|
Skrivet: Thu Jul 08, 2004 2:52 pm Rubrik: Stråkmaskiner |
|
|
Jag håller med helt och hållet angående Logan String Melody...helt magisk stråkmaskin. Jag har två stycken Solinor också men dom använder jang inte hälften så mycket. Loganen låter så otroligt mycket mer elektriskt och tyskt på nåt sätt...En grej som jag gjorde på en Andreas & jag låt som blev väldigt coolt var att ta Loganen och dra den genom en Autopanner ooch sedan ut genom två likadana distar som står lite olika och fick därigenom en slags filtersveps fast med mer fräs och ondska...
En annan intressant detalj som jag blev en smula förvånad över var att Jag en Arp Solina och en Eminent Solina och dom låter ganska olika...Arpen var mycket mjukare och mer Air-aktig.. Smaksak...
Jag har en liten filmsnutt med Loganen på min hemsida...
www.roth-handle.nu
// Mattias |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
maggan

|
Skrivet: Mon Sep 06, 2004 6:33 pm Rubrik: |
|
|
| Nån som har bra länkar till ljudfiler så att man kan lyssna på hur stråkmaskinerna låter innan man köper något? |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
rutgersson
|
Skrivet: Thu Dec 30, 2004 6:11 pm Rubrik: |
|
|
| Smallstone phasern brusar lite ja, men inte så farligt. Värre är det med kvaliten på EH pedalerna, det är ren ... skit som pajar så fort du ens tittar på den. Så är även med de nyttilverkade, den ryska gröna som kom för några års sedan har bra kvalitet men låter inte fullt lika bra. |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
MicroWave
|
Skrivet: Wed Mar 02, 2005 9:00 pm Rubrik: |
|
|
Hej alla,
jag har en Logan Melody til salu. (fatta det!) inte helt ny skcik (t ex en ratt saknas) men det låter förbannat koolt. jag anonserar inte ut den, bara till ni som förstår att uppskatta den. |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Anders
|
Skrivet: Wed May 11, 2005 5:13 pm Rubrik: |
|
|
Är det någon som vet mellan vilka år Logan String Melody tillverkades? Har själv en String Melody II...
mvh Anders |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Anders
|
Skrivet: Mon Aug 20, 2007 12:56 pm Rubrik: Logan String Melody |
|
|
| Logan String Melody 1 tillverkades mellan 1973-1976, och tvåan tillverkades mellan 1977-1979. |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Dreamsound Site Admin
|
Skrivet: Wed Aug 22, 2007 3:26 pm Rubrik: Re: Logan String Melody |
|
|
| Svara sig själv efter över 2 år?! |
|
| Till överst på sidan |